Hartcoherentietraining

Uit onderzoek blijkt dat het gemakkelijk is emoties te beinvloeden via het lichaam: het autonome zenuwstelsel is vrij gemakkelijk te beinvloeden via ademhaling en hartritme (Polyvagaaltheorie van Stephen Porges). Daardoor is het zeer effectief om het emotionele brein te beïnvloeden via de balans in het autonome zenuwstelsel door middel van het hartritme: hartcoherentietraining.

Lang is gedacht dat het hart beïnvloed werd door de hersenen en niet andersom. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt echter dat met name de hersenen worden beïnvloed door het hart.

Uit onderzoek uitgevoerd met name door dr. Porges in de USA is gebleken dat het autonome zenuwstelsel een bijzonder grote rol speelt in stress en stressgerelateerde gezondheidsproblemen.
Het autonome zenuwstelsel kent een aantal standen:
- de veilige stand
- de "fight/flight stand"
- de demobilisatiestand
De stand van het autonome zenuwstelsel kan op allerlei manieren via lichamelijke processen worden veranderd van fight/flight naar veilig. Hierbij moet je denken aan kauwen en slikken (emotie-eters!), ademhaling (yoga), hartritme en mimiek
Het LCS maakt gebruik van een specifieke training: hartcoherentietraining.
Door het hartritme te beïnvloeden kan het het autonome zenuwstelsel gemakkelijk worden beinvloed en in de "veilige stand"worden gebracht. Hierdoor kan het stressniveau snel en eenvoudig worden verlaagd.
Wij gebruiken bij voorkeur biofeedback apparatuur bij het beinvloeden van het hartritme: de StressEraser.
 

 

De wetenschap achter de StressEraser